zondag 8 augustus 2010

Langzame duurloop

Gisteren stond ie weer op het programma: de langzame duurloop.
Voor aanvang van mijn duurloop van 2,5 uur las ik op twitter dat je uiteindelijk sneller wordt als je de duurlopen echt langzaam loopt....

...en laat ik dáár nou net geen problemen mee hebben!!
Niet dat ik er heel bewust voor kies om zo langzaam te lopen, maar ik kan gewoonweg niet harder...:)

Met dit in het achterhoofd ben ik 'langzaam' van start gegaan en had het streven mijn (gemiddelde) hartslag zo rond de 140 te houden op 'n dusdanig tempo dat het nog 'n beetje op hardlopen lijkt.
Ik kan me nog steeds die opmerking van een aantal jaren geleden herinneren: "Mama, die mevrouw rent helemaal niet zo hard, ze gaat héééél erg langzaam!"  Als ik toen had geweten wat ik nu weet.......: "Klopt jongentje, maar ze zeggen dat ik er sneller van wordt...!".

Uiteindelijk heb ik heerlijk (langzaam) gelopen en ben tevreden mijn prestatie!
23,3 km in 2uur34min

Maar of ik ook sneller ben geworden..? We zullen het zien op 10 oktober in Eindhoven!

Liefs,
Jolanda

Details training

5 opmerkingen:

  1. Mooi loopje hoor,neig zelf ook naar Tiny's idee.Langzaam lopen,niet moe worden en toch sneller worden.Mooier kan haast niet.Succes met je verdere training.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Langzaam lopen en sneller worden is niet Tiny's idee @jJaco maar een idee van je lichaam. Dit zijn wel de duurlopen die er toe doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Langzaam lopen lijkt zo makkelijk, maar valt toch best tegen in de praktijk. Toch weet ik inmiddels dat het effect is, ik heb al diverse PR's gelopen en dat allemaal door langzaam te trainen :))!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klopt als een bus. In het begin loop je voor je gevoel tergend langzaam maar je wordt uiteindelijk steeds sneller in dezelfde zone. Ook ik heb heeel langzaam gelopen :)
    http://www.runningronald.nl/trainingen/mooie-z1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer je jezelf richt op de langere afstanden (halve marathon en verder), dan is lopen met een lage hartslag de juiste manier om sneller te worden. Je lichaam moet namelijk leren om vet te verbranden in plaats van koolhydraten. Dat gaat het beste bij ene lage hartslag.

    BeantwoordenVerwijderen