vrijdag 18 februari 2011

Dubbel klutsen....

Op 23e jarige leeftijd kocht ik van mijn zelf gespaarde (en geleende..) centjes mijn eerste autootje. Natuurlijk had ik al eerder een autootje gehad, maar deze was écht van mij....!
Mijn Fiatje 500 was een echte beauty.....
....maar wel eentje met een eigen willetje....!!



Zo trots als een pauw (want zo trots als een hond met 7 *piep* gaat in mijn geval niet..) ging ik m'n nieuwe autootje ophalen bij de garage. Hoor het die kerel nog zeggen: "Ge mot wel dubbel klutsen hè vrouwke...kende dah..?" Tsss...hoe moeilijk kan dat zijn...?!
Moeilijk.....want mijn eerste ritje werd er één om nooit te vergeten...net als alle andere ritjes trouwens..:)

Na wat geworstel had ik eindelijk die lange benen van mij in dat karretje gepropt en had ik het stuur dan toch in het midden weten te krijgen....ff choken, starten en wegwezen..!
In het zeer drukke Eindhoven wist ik me goed staande te houden tussen al die veel grotere en snellere auto's...tot het moment van het dubbel klutsen....!! Op één van de drukste kruispunten van mijn geboortestad besloot dat schattige autootje van mij ff niet mee te werken aan het dubbel klutsen...maar besloot er gewoon helemaal mee op te houden.
Gelukkig trekt zo'n lief autootje de nodige aandacht...of misschien kwam dat omdat ik midden op 't kruispunt stond? Maar goed...hulp zat!

Het choken..starten en dubbel klutsen ging me steeds beter af, dus een ritje op de snelweg kon niet uitblijven. Maximale snelheid: 100 km/uur en met wind mee 110 km/uur....
Met een open dak (jaha..'t was 'n cabrio..!!!) lekker van het zonnetje genieten met 100km/uur....90 km/uur....80 km/uur......70 km/uur......60 km/uur......en uiteindelijk nog maar 50km/uur plankgas..!! Wat is hier aan de hand..??
Na vele boze blikken en het besef dat het zo wel heeeeeel erg lang zou duren voordat ik thuis zou zijn, heb ik m'n autootje toch maar bij zo'n gele paal in de berm geparkeerd. En voor de zeer jonge lezers: met zo'n paal kon je de ANWB 'bellen'; er waren toen nog geen mobiele telefoons. Tenminste niet die in mijn autootje pasten....
Eén van de cilinders deed 't niet....en laat 'n fiatje 500 er nu maar twee hebben...!!

Ook in de winter heeft mijn rode 'rugzakje' trouwe diensten bewezen...welliswaar met de nodige horten en stoten....Het dubbel klutsen was inmiddels mijn twee natuur geworden, dus dat was het probleem niet meer...maar die ruitenwissers....pff...!! 
Er was maar één stand op de ruitenwisser: langzaaaaaaaaaaaaaammmmmaaaaaaaaannnn
Vooral bij het vriespunt vroor het hemelwater alweer vast op de ruiten voordat die ruitenwisser eindelijk 'ns in werking kwam...Gelukkig had ik geen 'groene golf' (neeee....niet zo'n stoere groene auto)...kon ik bij elke stoplicht m'n ruiten ff krabben...:)
En als je denkt dat er een achterruitverwarming in zat...nou dan heb je 't mis!! Maar niet getreurd...met die lange armen van mij kon ik al rijdend die achterruit mooi schoonmaken...haha

Helaas was mijn zeer succesvolle (ahum...bij de Mac ja..) waterpoloteam niet zo blij met m'n zeer kleine bolide....Heb één keer 3 teamgenootjes met het formaat van Elisa Casanova (red. Iltaliaanse waterpoloster) in m'n Fiatje weten te duwen....maar kreeg ze er pas na het startsignaal van de tweede part er weer uit!

Na ongeveer 2 jaar dubbel klutsen werd het tijd om afscheid te nemen van dit mooie door mij zo geliefde autootje...
Met weemoed denk ik nog vaak terug aan die ontzettend leuke tijd samen!
Vooral nu.....nu ik beland ben in de wereld die hardlopen heet...

In deze hardloopwereld voel ik me net dat rode Fiatje 500...
...choken...starten en dubbel klutsen..!!

Liefs,
Jolanda

14 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Jo Jo.Dubbel klutsen en met horten en stoten................that's life :-) Veel succes met de rouw verwerking na dit afscheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk...ik kon mijn lange benen er gemakkelijk in kwijt. Stoel in de voorste stand en er moesten dan nog bijna blokken op de trappers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahahaha fantastisch verhaal! Ik zie het al helemaal voor me hoe jij in dat rugzakje gepropt zat!
    Je hebt hem te vroeg verkocht, tegenwoordig leveren die klutsdingen grof geld op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een geweldig verhaal, zie je helemaal stil staan daar op die kruising. Je eerste auto vergeet je nooit, net als je eerste liefde, je eerste marathon, je eerste kus, je eerste... nou ja, je snap mij wel. Maar dat dubbel klutsen in de hardloopwereld?... misschien kan iemand anders dat uitleggen... ksnapnie

    liefs
    RR

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een fantastisch verhaal!! Dubbel klutsen, ik had er nog nooit van gehoord #blont
    Lang leve google;)
    Zie de mooiste beelden weer voor me bij je verhaal, je kan geweldig vertellen/schrijven.
    Vol humor;)

    Liefs Cis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal, Jo! Ik ben nogal visueel ingesteld dus ik moet even wat beelden van mijn netvlies afschrapen... Bedankt!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk verhaal Jo! Mooi geschreven!! Lekker zo doorgaan met hardlopen en je ding doen ennuh... dan wordt t nog wel eens een Porsche!! ;-)

    Liefs Hero

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig zijn de mobiele telefoons een stuk kleiner en voor een ieder bereikbaar geworden.
    Een beetje dubbel klutsen op het strand zometeen kan waarschijnlijk ook geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een leuk verhaal, het dubbel klutsen was in die tijd wel een uitkomst. Als je het niet deed dan kost dat de versnellingsbak en deze moet bij het hardlopen ook heel blijven. Gewoon lekker blijven lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig verhaal! En wat betreft dat dubbel klutsen betreft: als ik zo je trainingen voorbij zie komen ben je heul goed bezig! Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dubbel klutsen? En ik maar denken dat dat over eieren ging... (overigens ook heel lekker) maar dan associeer ik het weer met scrambled eggs en zo zijn we weer op mijn favo hobby: eten.
    Maar het ging over jouw aller schattigste fiatje 500, maar wat die dan weer te maken heeft met hardlopen? Behalve dat het achteraf altijd meeviel en we er met weemoed aan terug denken....?!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk verhaal. je 1e auto vergeet je niet snel meer... ik reed vroeger in dienst in een 1 tonner, moest je ook dubbel klutsen, maar dat deed ik niet (altijd) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schitterend verhaal. Denk gelijk terug aan mijn Fiat 127 (grote broer) waar ik 1 jaar met veel plezier in gereden heb. Onverwoestbaar, niet kapot te krijgen. En ik kreeg in die tijd technisch alles kapot.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jolanda

    Wat een leuk verhaal zeg, als autoliefhebber is dubbel clutch / klutsen voor mij ook wel gemeengoed. Je eerste koets blijft iedereen bij, ik ben begonnen met een kliko groene opel ascona b 1.9 sr met sper differentieel verlaagd etc oftewel een redelijk Johnny Camaro gehalte.
    Zelfs zo erg dat mijn vriendin toen niet met deze auto mee wou, we gingen als we samen weg gingen altijd met haar golf moda....... en toch ik reed ( altijd hard en lomp) het liefst met deze opel, ik durf wel te zeggen misschien wel wat geromantiseerd dat dit nog steeds mijn fijnste auto ooit is geweest.

    Groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen